داستان سرایی داده (Data storytelling) مفهوم ساختن یک روایت قانع کننده بر اساس داده ها و تجزیه و تحلیل های پیچیده است که به بیان داستان شما کمک می کند و مخاطب خاصی را تحت تأثیر قرار می دهد و آگاه می کند.
مزایای « Data Storytelling»
داستان سرایی داده (Data storytelling) بسیار شبیه به داستان سرایی انسانی است، اما مزایای اضافی بینش عمیق تر و شواهد پشتیبانی را از طریق نمودارها و نمودارها فراهم می کند.
از طریق داستان سرایی داده، اطلاعات پیچیده ساده می شود تا مخاطبان شما بتوانند با محتوای شما درگیر شوند و تصمیمات مهم را سریعتر و با اطمینان بیشتری اتخاذ کنند.
ساختن یک داستان داده که فرد را به انجام عمل ترغیب می کند می تواند ابزار بسیار قدرتمندی باشد.
داستان سرایی داده های موثر می تواند تأثیر مثبتی بر مردم و سازمان شما داشته باشد. برخی از مزایای داستان سرایی داده موفق عبارتند از:
- ارزش افزودن به داده ها و بینش های شما
- تفسیر اطلاعات پیچیده و برجسته کردن نکات کلیدی ضروری برای مخاطب.
- ارائه لمس انسانی به داده های شما.
- ارائه ارزش به مخاطبان و صنعت شما.
- ایجاد اعتبار به عنوان رهبر فکری صنعت و موضوع
اطمینان حاصل کنید که داستان داده شما ارزشمند است
داستان سرایی داده (Data storytelling) خوب به معنای تجزیه و تحلیل تمام داده های خامی است که برای تأیید یک فرضیه جمع آوری کرده اید و امیدواریم تغییر مشخصی که می خواهید از معرفی داستان داده خود مشاهده کنید.
پس از بررسی تمام داده ها، داستان خود را شروع کنید. گاهی اوقات انتخاب مجموعههای دادهای که فقط از نظریه شما پشتیبانی میکنند وسوسه انگیز است، اما به کل تصویر نگاه کنید.
به آنچه که داده ها به شما می گویند نگاه کنید و با ابزارهای مناسب یک داستان داده واضح را به تیم خود منتقل کنید.
داستان سرایی داده (Data storytelling)
وقتی مجموعه دادههای زیادی در دسترس دارید، میتواند طاقتفرسا باشد، اما به ساختاری که میخواهید داستان خود را بگویید کمک میکند.
- به نظریه خود فکر کنید:چه چیزی را می خواهید ثابت یا رد کنید؟ فکر می کنید داده ها به شما چه می گویند؟
- داده ها را جمع آوری کنید:داده هایی را که برای توسعه داستان خود نیاز دارید جمع آوری کنید.
- هدف داستان خود را مشخص کنید:با استفاده از داده هایی که جمع آوری کرده اید، باید بتوانید هدف داستان خود را در یک جمله بنویسید.
- به آنچه می خواهید بگویید فکر کنید:همه چیز را از مقدمه تا نتیجه مشخص کنید.
- سوال بپرس:آیا در فرضیه خود درست می گفتید یا اشتباه؟ چگونه این پاسخ ها روایت داستان داده شما را شکل می دهند؟
- یک هدف برای مخاطبان خود ایجاد کنید: دوست دارید بعد از خواندن داستان شما چه اقداماتی انجام دهند؟
شما میخواهید مطمئن شوید که نه تنها به دادههایی نگاه میکنید که از نظریه شما پشتیبانی میکنند، بلکه به دادههایی که پشتیبانی نمیکنند نیز نگاه میکنید.
لازم نیست تک تک داده های موجود را اضافه کنید. از مجموعه داده هایی استفاده کنید که به هدایت بی طرفانه روایت شما کمک می کند.
داستان داده شما همیشه باید به این نکته اشاره کند که چگونه می تواند به حمایت از یک اقدام یا تغییری که به کسب و کار شما کمک می کند کمک کند.
برای خرید لایسنس تبلو Tableau کلیک کنید
استفاده از تجسم داده ها برای تقویت داستان سرایی داده ها
تجسم داده ها نقش مهمی در تعیین میزان استقبال مخاطبان شما از دریافت اطلاعات پیچیده ایفا می کند.
تجسم داده ها به تبدیل مقادیر بی حد و حصر داده به چیزی ساده تر و قابل هضم کمک می کند.
در اینجا، می توانید تصاویر مورد نیاز برای پشتیبانی از داستان خود را تهیه کنید. تجسم داده های موثر می تواند کمک کند:
- الگوها، روندها و یافته ها را از دیدگاهی بی طرفانه آشکار کنید.
- زمینه را ارائه دهید، نتایج را تفسیر کنید، و بینش را بیان کنید.
- داده ها را ساده کنید تا مخاطبان شما بتوانند اطلاعات را پردازش کنند.
- تعامل مخاطب را بهبود بخشید.
بیشتر این یافتهها و بینشها از طریق داشبورد دادهای که با ابزارهای تجسم داده ساخته شده است، راحتتر قابل درک هستند.
ارائه تصاویر از طریق داشبورد داده
داشبورد داده ابزاری است که برای مدیریت اطلاعات و هوش تجاری (BI) استفاده می شود.
با سازماندهی و نمایش اطلاعات مهم در قالبی قابل فهم در یک مکان واحد، داشبوردهای داده می توانند معیارهای پیچیده را تفسیر کنند تا به مخاطب کمک کند تا ارتباط بین داستان داده و فرضیه داستان را درک کند.
مزایای استفاده از داشبورد برای داده های خود عبارتند از:
- ارائه دید بهتر به روندهای گذشته و فعلی.
- پیش بینی روندهای آینده با دقت بیشتر.
- شناسایی شاخص های کلیدی عملکرد از منابع متعدد.
- فعال کردن تجزیه و تحلیل مشتری در زمان واقعی.
سه عنصر کلیدی داستان سرایی داده (Data storytelling)
از طریق یک رویکرد ساختاریافته، داستان سرایی دادهها و تجسم دادهها با هم کار میکنند تا بینشهای شما را از طریق سه عنصر اساسی به اشتراک بگذارند:
روایت، تصاویر و دادهها. همانطور که داستان داده خود را ایجاد می کنید، مهم است که سه عنصر زیر را ترکیب کنید تا یک حکایت کامل از تئوری خود و اقدامات نتیجه ای که می خواهید از کاربران ببینید بنویسید.
-
روایت خود را بسازید
همانطور که داستان خود را تعریف می کنید، باید از داده های خود به عنوان ستون های پشتیبانی برای بینش خود استفاده کنید. با تقطیر اطلاعات پیچیده در بینش های آموزنده، به مخاطبان خود کمک کنید دیدگاه شما را درک کنند. روایت و زمینه شما همان چیزی است که ماهیت خطی داستان سرایی داده شما را هدایت می کند.
-
از تصاویر بصری برای روشنگری استفاده کنید
بصری ها می توانند به آموزش مخاطب در مورد نظریه شما کمک کنند. هنگامی که داراییهای بصری (نمودار، نمودار، و غیره) را به روایت خود متصل میکنید.
مخاطب را با بینشهای پنهانی درگیر میکنید که دادههای اساسی را برای حمایت از نظریه شما فراهم میکند. به جای ارائه یک بینش داده واحد برای حمایت از تئوری شما، به نمایش داده های متعدد، ریز و در سطح بالا کمک می کند تا مخاطب بتواند واقعاً از دیدگاه شما قدردانی کند.
-
نمایش داده برای پشتیبانی
انسان ها به طور طبیعی جذب تجزیه و تحلیل نمی شوند، به خصوص تجزیه و تحلیل هایی که فاقد زمینه سازی با استفاده از تجزیه و تحلیل افزوده هستند.
روایت شما روشنگری را ارائه می دهد، که توسط داده های ملموس پشتیبانی می شود. متن و نقد برای تفسیر کامل روایت شما ضروری است. استفاده از ابزارهای تحلیلی کسب و کار برای ارائه بینش های کلیدی و درک روایت شما می تواند به ارائه زمینه بسیار مورد نیاز در سرتاسر داستان داده شما کمک کند.
با ترکیب سه عنصر فوق، داستان داده شما مطمئناً یک واکنش احساسی در مخاطبان شما ایجاد می کند. احساسات نقش مهمی در تصمیم گیری ایفا می کند. و با پیوند دادن زمینه احساسی و داده های سخت در داستان سرایی داده های خود، می توانید بر دیگران تأثیر بگذارید.
هنگامی که این سه عنصر کلیدی با موفقیت یکپارچه شدند، یک داستان داده ایجاد کرده اید که می تواند بر افراد تأثیر بگذارد و باعث تغییر شود.
نمونه های داستان سرایی داده
داستان سرایی داده ها (Data storytelling) هنر ارائه داده ها با یک روایت متنی است. چند راه مختلف برای ارائه داستان داده شما وجود دارد. داشبورد داده تمام داده های موجود را ارائه می دهد تا بتوانید روایت خود را ایجاد کنید.
در زیر چند نمونه از داستان سرایی داده های چشم نواز آورده شده است.
یک داشبورد تمام اطلاعات شما را در قسمت جلو و مرکز نمایش می دهد. در حالی که داشبورد شما ممکن است زمینه ای را فراهم کند، باید روایت خود را بسازید و نقاط را به هم وصل کنید.
سادگی بهترین کار را دارد. فقط ارائه یک جمله مقدماتی با یک گرافیک مبتنی بر داده، اغلب سریعترین راه برای بیان یک داستان داده کوتاه است.
یکی دیگر از نمونه های داستان سرایی داده از اتصال دو یا چند تجسم داده – تجزیه و تحلیل مرکز تماس که رضایت مشتری را بر اساس موضوع، درصد مشتریان راضی و ناراضی، تعداد کل مشتریان راضی و ناراضی، و سایر داستان های کوچکتر نشان می دهد که در مجموع داستان بزرگتری را بیان می کنند.
اینفوگرافیک شکلی از داستان سرایی داده و همچنین راهی سریع برای بیان یک داستان داده جذاب بصری است.
یک اینفوگرافیک میتواند شامل تجسمهای دادههای فردی باشد که به بیان داستان شما کمک میکند، اما ممکن است روایت زیادی ارائه نکند (مانند مثال بالا).
داستان سرایی داده (Data storytelling) در حال تغییر نحوه مصرف اطلاعات است
این احتمال وجود دارد که داستانسرایی دادهها این پتانسیل را داشته باشد که تغییر بزرگی در تغییر چهره نحوه مصرف دادهها و تحلیلها ایجاد کند.
داستان سرایی داده به اعداد و ارقامی که گاهی غیرقابل رمزگشایی هستند، حسی انسانی میافزاید و دادههای خام به ما ارائه میدهند.ساختن یک روایت یکی از اجزای اصلی فرآیند است.
اما ایجاد یک داستان قوی به توانایی شما در درک و ترجمه آن اطلاعات از دیدگاه بی طرفانه بستگی دارد. Microsoft Power BI می تواند به شما کمک کند این داستان را بیان کنید.
دوره آموزشی هوش تجاری با Tableau »کلیک کنید« و هوش تجاری با Power BI »کلیک کنید« یک برنامه جامع است که بر توسعه مهارت در تجزیه و تحلیل دادهها، تجسم و گزارش سازی و گزارش دهی و دشبوردسازی با استفاده از این ابزارها تمرکز دارد.
سپاسگذاریم از وقتی که برای خواندن این مقاله گذاشتید
.
برای خرید لایسنس پاور بی ای Power BI کلیک کنید
.
برای مشاهده ویدیوهای آموزشی داده کاوی و هوش تجاری ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
Youtube Chanel :VISTA Data Mining
Aparat Chanel: VISTA Data Mining
Instagram Chanel: VISTA Data Mining
Telegram Chanel: VISTA Data Mining
Linkedin Chanel: VISTA Company