وارد کردن داده ها در پاور بی ای
Power Query Editor در پاور بی ای دسکتاپ به شما امکان می دهد داده های وارد شده خود را شکل دهید (تبدیل کنید). می توانید اقداماتی مانند تغییر نام ستون ها یا جداول ، تغییر متن به اعداد ، حذف سطرها ، تنظیم اولین سطر به عنوان سرصفحه و موارد دیگر را انجام دهید.
مهم است که داده های خود را شکل دهید تا مطمئن شوید که نیازهای شما را برآورده می کند و برای استفاده در گزارش ها مناسب است. شما داده های فروش خام را از دو منبع در مدل پاور بی ای بارگذاری کرده اید.
برخی از داده ها از یک فایل .csv که به صورت دستی در تیم فروش توسط Microsoft Sales ایجاد شده است ، تهیه شده است. داده های دیگر از طریق اتصال به سیستم سازمان برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) سازمان شما بارگیری شد.
اکنون ، هنگامی که به داده های موجود در پاور بی ای Desktop نگاه می کنید ، متوجه می شوید که این اطلاعات به هم ریخته است.
برخی از داده هایی که به آنها نیازی ندارید و برخی از داده هایی که نیاز دارید در قالب اشتباه هستند.
برای پاکسازی و شکل دادن به این داده ها قبل از شروع ساخت گزارشات ، باید از Power Query Editor استفاده کنید.
برای مشاهده ویدیوی آموزشی Add New Column در یوتیوب لینک زیر را کلیک کنید ⇓
⇐ ⇐ Add New Column From an Example in Power Query
با Power Query Editor شروع کنید
برای شروع شکل دهی به داده های خود ، Power Query Editor را با انتخاب گزینه Transform data در برگه Home Power Power Desktop باز کنید.
در Power Query Editor ، داده های پرس و جو انتخابی شما در وسط صفحه نمایش داده می شود و در سمت چپ ، پنجره Queries ، درخواست های موجود (جداول) را لیست می کند.
وقتی در Power Query Editor کار می کنید ، تمام مراحل انجام شده برای شکل دادن به داده های شما ثبت می شود.
سپس ، هر بار که پرس و جو به منبع داده متصل می شود ، به طور خودکار مراحل شما را اعمال می کند ، بنابراین داده های شما همیشه به روشی که شما تعیین کرده اید شکل می گیرد.
Power Query Editor فقط در نمای خاصی از داده های شما تغییراتی ایجاد می کند ، بنابراین می توانید از تغییراتی که در منبع داده اصلی شما ایجاد نمی شود اطمینان داشته باشید.
می توانید لیستی از مراحل خود را در سمت راست صفحه ، در پنجره تنظیمات پرس و جو ، به همراه ویژگی های پرس و جو مشاهده کنید.
نوار Power Query Editor شامل دکمه های زیادی است که می توانید برای انتخاب ، مشاهده و شکل دهی به داده های خود از آنها استفاده کنید.
توجه داشته باشید در Power Query Editor ، منوهای راست کلیک و برگه Transform در نوار ، بسیاری از گزینه های مشابه را ارائه می دهند.
سرصفحه ها و نام ستون ها را مشخص کنید
اولین قدم در شکل دهی به داده های اولیه شما این است که سرصفحه ها و نام ستون ها را در داخل داده ها شناسایی کرده و سپس مکان آنها را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که آنها در مکان مناسب قرار دارند.
در تصویر زیر ، داده های منبع موجود در فایل csv برای SalesTarget (نمونه ارائه نشده است) دارای هدف طبقه بندی شده بر اساس محصولات و زیرمجموعه ای بر اساس ماه ها ، که هر دو به ستون سازماندهی شده اند ، بوده است.
با این حال ، متوجه می شوید که داده ها مطابق انتظار وارد نشده اند.
در نتیجه ، خواندن داده ها دشوار است.
یک مشکل در مورد داده ها در وضعیت فعلی رخ داده است زیرا سرصفحه ستون ها در سطرهای مختلف (با رنگ قرمز مشخص شده اند) و چندین ستون دارای نام های توصیفی نیستند ، مانند ستون 1 ، ستون 2 و غیره.
هنگامی که مشخص کردید سرستون ها و نام ستون ها در کجا قرار دارند ، می توانید تغییراتی را برای سازماندهی مجدد داده ها ایجاد کنید.
Promote Headers
هنگامی که یک جدول در پاور بی ای Desktop ایجاد می شود ، Power Query Editor فرض می کند که همه داده ها در ردیف های جدول تعلق دارند.
با این حال ، یک منبع داده ممکن است یک ردیف اول داشته باشد که حاوی نام ستون باشد ، همان چیزی که در مثال قبلی SalesTarget اتفاق افتاد.
برای تصحیح این نادرستی ، باید اولین ردیف جدول را به عنوان ستون ارتقا دهید.
شما می توانید هدرها را به دو طریق ترویج دهید: با انتخاب گزینه Use First Row as Headers در برگه Home یا با انتخاب دکمه کشویی کنار Column1 و سپس انتخاب Use First Row as Headers.
تصویر زیر نشان می دهد که چگونه ویژگی استفاده از اولین ردیف به عنوان سرصفحه بر داده ها تأثیر می گذارد:
تغییر نام ستون ها
گام بعدی در شکل دهی به داده های شما بررسی سر ستون ها است. ممکن است متوجه شوید که یک یا چند ستون دارای سربرگ های اشتباه هستند ، یک سرصفحه دارای غلط املایی است یا قرارداد نامگذاری سرصفحه سازگار یا کاربر پسند نیست.
به تصویر قبلی مراجعه کنید ، که تأثیر ویژگی Use First Row as Headers را نشان می دهد. توجه داشته باشید که ستونی که حاوی زیرمجموعه داده نام است ، ماه را عنوان ستون خود دارد. این سر ستون نادرست است ، بنابراین باید تغییر نام داد.
به دو صورت می توانید سرصفحه ستون را تغییر نام دهید. یکی از روشها این است که روی سربرگ راست کلیک کرده ، Rename را انتخاب کنید ، نام را ویرایش کنید و سپس Enter را فشار دهید. روش دیگر ، می توانید روی عنوان ستون کلیک کنید و نام را با نام صحیح بازنویسی کنید.
همچنین می توانید با حذف (رد شدن) دو سطر اول و سپس تغییر نام ستون ها به نام صحیح ، این مشکل را حل کنید.
حذف سطرهای بالا
هنگام شکل دادن به داده های خود ، ممکن است لازم باشد برخی از سطرهای بالا را حذف کنید ، به عنوان مثال ، اگر آنها خالی هستند یا حاوی داده هایی هستند که در گزارشات خود به آنها نیاز ندارید.
در ادامه مثال SalesTarget ، توجه داشته باشید که ردیف اول خالی است (هیچ داده ای ندارد) و ردیف دوم دارای داده هایی است که دیگر مورد نیاز نیست.
برای حذف این سطرهای اضافی ، حذف ردیف ها> حذف ردیف های بالا را در برگه صفحه اصلی انتخاب کنید.
حذف ستون ها
یک مرحله کلیدی در فرایند شکل دهی داده ها حذف ستون های غیر ضروری است. خیلی بهتر است که ستون ها را در اسرع وقت حذف کنیم. یکی از راههای حذف ستونها این است که هنگام دریافت داده از منبع داده ، ستون را محدود کنید.
به عنوان مثال ، اگر با استفاده از SQL داده ها را از یک پایگاه داده رابطه ای استخراج می کنید ، می خواهید ستونی را که با استفاده از یک لیست ستون در دستور SELECT استخراج می کنید محدود کنید.
بهتر است ستون ها را در مراحل اولیه و نه در مراحل بعدی حذف کنید ، به ویژه هنگامی که بین جداول خود روابط برقرار کرده اید. حذف ستون های غیر ضروری به شما کمک می کند تا بر داده های مورد نیاز خود تمرکز کنید و به بهبود عملکرد کلی مجموعه داده ها و گزارشات پاور بی ای دسکتاپ خود کمک کنید.
هر ستون را بررسی کنید و از خود بپرسید که آیا واقعاً به داده های موجود در آن نیاز دارید. اگر قصد ندارید از آن داده ها در گزارش استفاده کنید ، ستون هیچ ارزشی به مدل داده شما نمی افزاید.
بنابراین ، ستون باید حذف شود. اگر نیازهای شما در طول زمان تغییر کرد ، همیشه می توانید ستون را بعداً اضافه کنید. شما می توانید ستون ها را به دو روش حذف کنید.
روش اول این است که ستون هایی را که می خواهید حذف کنید انتخاب کنید و سپس در برگه Home ، حذف ستون ها را انتخاب کنید.
متناوبا ، می توانید ستون هایی را که می خواهید حفظ شوند انتخاب کنید و سپس ، در برگه Home ، حذف ستون ها> حذف ستون های دیگر را انتخاب کنید.
حذف ستون ها
Unpivoting یک ویژگی مفید پاور بی ای است. می توانید از این ویژگی با داده های هر منبع داده استفاده کنید ، اما اغلب هنگام وارد کردن داده ها از Excel از آن استفاده می کنید.
مثال زیر نمونه ای از سند Excel با داده های فروش را نشان می دهد.
اگرچه ممکن است داده ها در ابتدا منطقی باشند ، اما ایجاد مجموع فروش از سال 2018 و 2019 دشوار خواهد بود. سپس هدف شما استفاده از این داده ها در پاور بی ای با سه ستون: ماه ، سال و SalesAmount است.
وقتی داده ها را به Power Query وارد می کنید ، مانند تصویر زیر به نظر می رسد.
سپس ، ستون اول را به ماه تغییر نام دهید. این ستون دارای برچسب اشتباه بود زیرا آن سربرگ در Excel ستون های 2018 و 2019 را برچسب گذاری می کرد.
ستون های 2018 و 2019 را برجسته کنید ، برگه Transform را در Power Query انتخاب کنید و سپس Unpivot را انتخاب کنید.
می توانید ستون Attribute را به Year و ستون Value را به SalesAmount تغییر دهید.
Unpivoting روند ایجاد اقدامات DAX روی داده ها را بعداً ساده می کند. با تکمیل این فرایند ، اکنون روش ساده تری برای برش داده ها با ستون های سال و ماه ایجاد کرده اید.
Pivot Columns
اگر داده هایی که در حال شکل دادن به آنها هستید صاف باشند (به عبارت دیگر ، دارای جزئیات زیادی هستند اما به هیچ وجه سازماندهی یا گروه بندی نشده اند) ، فقدان ساختار می تواند توانایی شما در تشخیص الگوهای داده را پیچیده کند.
می توانید از ویژگی ستون محوری برای تبدیل داده های مسطح خود به جدولی استفاده کنید که حاوی مقدار کلی برای هر مقدار منحصر به فرد در یک ستون است.
به عنوان مثال ، ممکن است بخواهید از این ویژگی برای جمع بندی داده ها با استفاده از توابع مختلف ریاضی مانند شمارش ، حداقل ، حداکثر ، متوسط ، میانگین یا جمع استفاده کنید. در مثال SalesTarget ، می توانید ستون ها را بچرخانید تا مقدار زیر مجموعه های محصول در هر دسته محصول را بدست آورید.
حالا در تب Transform ، Transform> Pivot Columns را انتخاب کنید.
لایسنس پاور بی آی
در پنجره Pivot Column که نمایش داده می شود ، یک ستون را از لیست ستون Values ، مانند نام زیر دسته انتخاب کنید.
گزینه های پیشرفته را گسترش دهید و از لیست تابع ارزش کل ، مانند شمارش (همه) ، گزینه ای را انتخاب کرده و OK را انتخاب کنید.
لایسنس Power BI
تصویر زیر نشان می دهد که چگونه ویژگی ستون محوری نحوه سازماندهی داده ها را تغییر می دهد.
Power Query Editor تمام مراحل را که برای شکل دادن به داده های خود انجام می دهید ثبت می کند و لیست مراحل در پنجره تنظیمات پرس و جو نشان داده می شود. اگر همه تغییرات مورد نیاز را انجام داده اید ، Close & Apply را برای بستن Power Query Editor انتخاب کرده و تغییرات خود را در مدل داده خود اعمال کنید.
با این حال ، قبل از انتخاب بستن و اعمال ، می توانید مراحل بیشتری را برای پاکسازی و تغییر داده های خود در Power Query Editor انجام دهید. این مراحل اضافی بعداً در این ماژول پوشش داده شده است.
دوره آموزشی هوش تجاری با Power BI »کلیک کنید« یک برنامه جامع است که بر توسعه مهارت در تجزیه و تحلیل دادهها، تجسم و گزارش سازی و گزارش دهی و دشبوردسازی با استفاده از ابزار Power BI تمرکز دارد.
سپاسگذاریم از وقتی که برای خواندن این مقاله گذاشتید
.
برای خرید لایسنس پاور بی ای Power BI کلیک کنید
.
برای مشاهده ویدیوهای آموزشی داده کاوی و هوش تجاری ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
Youtube Chanel :VISTA Data Mining
Aparat Chanel: VISTA Data Mining
Instagram Chanel: VISTA Data Mining
Telegram Chanel: VISTA Data Mining
Linkedin Chanel: VISTA Company