همه دسته بندی ها
مراحل پیاده سازی هوش تجاری (BI) - داده کاوی ویستا

10 گام کلیدی برای پیاده سازی هوش تجاری

اهمیت هوش تجاری

یک رویکرد بسیار شخصی، مشتری محور و دیجیتال اول منجر به یک رویکرد کسب و کار عصر جدید شده است که نیاز به تجزیه و تحلیل کسب و کار با معیارهای تعریف شده دارد.

از این رو داشتن استراتژی هوش تجاری به یک ضرورت برای سازمان ها تبدیل شده است. هوش تجاری، اگر به درستی به کار گرفته شود، می‌تواند تحلیل دقیقی به شما بدهد که می‌تواند به شما در تسریع و رشد کسب‌وکارتان کمک کند.

می تواند به شما در درک هزینه جذب مشتری، الگوها و چرخه های خرید مشتری کمک کند و به شما کمک کند تا بر اساس تجزیه و تحلیل تصمیم گیری کنید.

اجرای صحیح هوش تجاری نه تنها به شما کمک می کند تا در مورد مشتریان خود اطلاعات بیشتری کسب کنید، بلکه به شما کمک می کند تا فروش خود را چندین برابر افزایش دهید. بنابراین، چه مراحلی می تواند منجر به یک استراتژی اجرای موفق کسب و کار شود؟

بیایید نگاهی به مراحل کلیدی برای پیاده سازی هوش تجاری بیندازیم.

 

مراحل پیاده سازی هوش تجاری (BI) - داده کاوی ویستا

مراحل پیاده سازی هوش تجاری

  1. Educate the Staff & Stakeholders ( آموزش کارکنان و ذینفعان )
  2. Define the Objectives (اهداف را تعریف کنید)
  3. Set the Key Point Indicators (شاخص های کلیدی را پیدا وتنظیم کنید)
  4. Form a Team (یک تیم تشکیل دهید)
  5. Find out the best software (بهترین نرم افزار را بشناسید و انتخاب کنید)
  6. Create the Execution Strategy (استراتژی اجرا را ایجاد کنید)
  7. Define the tasks & Delegate the Resources (وظایف را تعریف کنید و منابع را تفحیض کنید)
  8. Create the Data Cleansing, Data Processing, Data Analysis Process (پاکسازی داده ها، پردازش داده ها، فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها را ایجاد کنید)
  9. Implement the Process as a Proof of Concept or a Pilot (فرآیند را به عنوان اثبات مفهوم یا آزمایشی اجرا کنید)
  10. Implement the changes to meet the KPIs (تغییرات را برای برآوردن KPI ها اعمال کنید آموزش کارکنان و ذینفعان)

 

۱- آموزش کارکنان و ذینفعان

این یک تمایل انسانی برای مقاومت در برابر تغییر است و اولین قدم برای به حداقل رساندن مقاومت از طریق آموزش است.

آموزش کارکنان و ذینفعان به طور یکسان مستلزم تلاش زیادی است زیرا مستلزم هزینه قابل توجهی از دیدگاه ذینفعان و تغییر به فناوری جدید از دیدگاه کارکنان است. شما باید به ذینفعان و کارکنان آموزش دهید که چگونه پیاده سازی هوش تجاری برای افراد و همچنین سازمان مفید خواهد بود. همچنین، شما باید یک برنامه روشن در مورد چگونگی دستیابی به اهداف از طریق سیستم BI داشته باشید.

مراحل پیاده سازی هوش تجاری (BI) - داده کاوی ویستا

برای خرید لایسنس تبلو کلیک کنید

۲- اهداف را تعریف کنید

گام دوم در پیاده سازی موفق هوش تجاری این است که اهدافی را که می خواهید از طریق سیستم هوش تجاری به آن دست یابید به وضوح تعریف کنید. تعیین اهداف نه تنها به ذینفعان کمک می کند تا انتظارات از ابزار را درک کنند، بلکه به شما کمک می کند تا به راحتی برنامه اقدام را استراتژی کنید.

مراحل پیاده سازی هوش تجاری (BI) - داده کاوی ویستا

هوش تجاری

۳- شاخص های کلیدی را پیدا و تنظیم کنید

هنگامی که اهداف پیاده سازی سیستم هوش تجاری را مشخص کردید، گام بعدی این است که شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را به وضوح تعریف کنید.

آنها به شما کمک می کنند تا تصمیمات موثری برای رسیدن به اهداف خود بگیرید. این شاخص ها باید قابل اندازه گیری، در راستای اهداف شما و کلید دستیابی به اهداف شما باشند.

بنابراین، برای مثال، اگر می‌خواهید درآمد خود را تا 20 درصد در سه ماهه بعدی از طریق BI افزایش دهید، باید KPIهایی مانند تعداد درخواست‌ها، تعداد ثبت‌نام‌های POC و تعداد سرنخ‌ها در فروش و مراحل مربوطه آن‌ها را تنظیم کنید.

تنظیم شاخص‌های تعامل مربوط به KPI مانند تعداد لایک‌های صفحه‌تان، یا تعداد بازتوییت‌های پست‌هایتان، به شما در رسیدن به هدفتان که افزایش ۲۰ درصدی درآمد در دو فصل آینده است، کمکی نمی‌کند.

 

۴- یک تیم تشکیل دهید

گام بعدی در این طرح تشکیل تیمی از افراد است که وظایفی مانند پاکسازی داده ها، ورودی داده ها، پردازش داده ها و تجزیه و تحلیل داده ها را انجام می دهند. این یکی از مهمترین مراحل در اجرای موفقیت آمیز BI است زیرا این تیم در حال اجرای ایده ها خواهد بود.

 

۵- بهترین نرم افزار را بشناسید و انتخاب کنید

قدم مهم بعدی در فرآیند پیاده سازی هوش تجاری، یافتن نرم افزار بهینه برای هر کار است. همچنین باید برای هر کار نرم افزار جایگزین پیدا کنید. برای مثال، ممکن است بخواهید از OpenRefine یا Trifacta Wrangler بر اساس نیازهای خود برای فرآیند پاکسازی داده ها استفاده کنید.

به طور مشابه، ممکن است بخواهید از Flink یا Pentaho برای اهداف پردازش داده استفاده کنید. همچنین، باید ابزار(های) تجزیه و تحلیل BI را که قصد دارید در آینده استفاده کنید، تعریف کنید. ابزارهای محبوب BI عبارتند از IBM Cognos، Power BI، Tibco، Tableau و غیره. انتخاب ابزار بسته به نیاز و بودجه متفاوت خواهد بود. اما، شما باید ابزار بهینه برای هر فرآیند را درک کنید.

برای خرید لایسنس تبلو Tableau کلیک کنید

برای خرید لایسنس پاور بی ای Power BI کلیک کنید

مراحل پیاده سازی هوش تجاری (BI) - داده کاوی ویستا

 

۶- استراتژی اجرا را ایجاد کنید

هنگامی که یک تیم، منابع و نرم افزار را در اختیار دارید، باید بر روی استراتژی اجرایی برای یک فرآیند پیاده سازی موفق هوش تجاری تمرکز کنید.

استراتژی اجرا شامل تعیین این است که آیا یک رویکرد از بالا به پایین که بیشتر یک رویکرد استراتژیک است یا یک رویکرد از پایین به بالا که بیشتر یک رویکرد تاکتیکی است می خواهید.

در رویکرد بالا به پایین، ابتدا اهداف را شناسایی می کنید و سپس با تیم ارتباط برقرار می کنید که چگونه این اهداف اندازه گیری می شوند.

در این رویکرد، اهداف و معیارهای کلیدی تعریف می‌شوند، اما روش‌های دستیابی به آنها لزوماً توضیح داده نمی‌شوند. اما در مورد رویکرد Bottom-Up، شما مشکل کسب و کار را شناسایی کرده و به دنبال راه حلی برای آن مشکل خاص می روید تا به اهداف آن موجودیت خاص برسید. به گفته کی وان دی ونتر، معمار Enterprise BI، رویکرد پایین به بالا مانند ساختن یک اتاق در زمانی از خانه است که در آن ایده کلی از ظاهر خانه را دارید.

 

۷- وظایف را تعریف کنید و منابع را تحفیض کنید

هنگامی که یک تیم، نرم افزار و رویکرد اجرای استراتژیک را تشکیل دادید، باید وظایفی را که تیم ها اجرا خواهند کرد، تعریف کنید و سپس، شما باید وظایف را به تیم های مربوطه محول کنید و منابع را برای انجام وظیفه اختصاص دهید.

 

۸- پاکسازی داده ها، پردازش داده ها، فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها را ایجاد کنید

اکنون که تمام ابزارها، استراتژی‌ها و تیم را در اختیار دارید، باید با ابزار(های) انتخابی، فرآیند پاکسازی داده‌ها را ایجاد کنید.

حجم عظیمی از داده ها فاقد کیفیت برای رسیدن به اهداف شما هستند و شما باید این پایگاه داده ناکارآمد را پاک کنید و یک پایگاه داده با کیفیت بالا ایجاد کنید.

همچنین باید از وجود نقاط بازرسی برای ارزیابی کیفیت داده ها در بازه های زمانی تعیین شده اطمینان حاصل کنید. داشتن یک فرآیند موثر پاکسازی داده ها، شانس شما را برای دستیابی به اهدافتان افزایش می دهد. به طور مشابه، هنگامی که داده های تمیزی دارید، باید تکنیک های پردازش داده را ایجاد کنید. این شامل ایجاد یک نقشه راه برای پردازش داده ها و بهبود کیفیت پاسخ ها و زمان حل پرس و جو است.

سپس، باید ابزارهای تجزیه و تحلیل BI مانند Power BI، Cognos یا Tableau را ادغام کنید تا بینش رفتار کاربر را درک کنید.

 

۹- فرآیند را به عنوان اثبات مفهوم یا آزمایشی اجرا کنید

هنگامی که این فرآیندها را آماده کردید، باید آنها را برای یک فرآیند واحد به عنوان اثبات مفهوم یا یک آزمایش پیاده سازی کنید.

هنگامی که داده های کافی برای درک تأثیر BI بر کسب و کار خود دارید، این استراتژی به شما کمک می کند تا تجزیه و تحلیل کنید که آیا با KPI ها مطابقت دارید یا از آنها عقب مانده اید. اگر از KPIهای از پیش تعریف شده عقب هستید، باید دلایل پشت آن را بدانید. و دوباره باید استراتژی خود را اصلاح و بهینه کنید تا به آن KPI ها دست پیدا کنید.

 

۱۰- تغییرات را برای برآوردن KPI ها اعمال کنید 

اکنون که تغییرات را بر اساس بینش های دریافتی از پایلوت اجرا کرده اید. یک خلبان دیگر را اجرا کنید تا متوجه شوید چه مقدار از فاصله ای که بین این دو خلبان پوشانده اید چقدر است. این یک فرآیند مستمر است و در هر مرحله نیاز به بهینه سازی دارد.

هوش تجاری (BI)

دوره آموزشی هوش تجاری با Tableau »کلیک کنید« و  هوش تجاری با Power BI »کلیک کنید« یک برنامه جامع است که بر توسعه مهارت در تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها، تجسم و گزارش سازی و گزارش دهی و دشبوردسازی با استفاده از این ابزارها  تمرکز دارد.

سپاسگذاریم از وقتی که برای خواندن این مقاله گذاشتید

.

برای خرید لایسنس پاور بی ای کلیک کنید

.

برای مشاهده ویدیوهای آموزشی داده کاوی و هوش تجاری ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Youtube Chanel :VISTA Data Mining کانال یوتیوب

Aparat Chanel: VISTA Data Mining کانال آپارات

Instagram Chanel: VISTA Data Mining کانال اینستاگرام

Telegram Chanel: VISTA Data Mining کانال تلگرام

Linkedin Chanel: VISTA Company کانال لینکدین

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
0 محصول سبد خرید
0 علاقه مندی

تخفیفات و شرایط ویژه فروش لایسنس و دوره های آموزشی هوش تجاری به مناسب شب یلدا

❌فرصت محدود ❌

از 28 آذر تا 5 دی