هوش تجاری چیست؟ تبدیل داده ها به بینش های تجاری
هوش تجاری چیست؟ تبدیل داده ها به بینش های تجاری
تعریف هوش تجاری
هوش تجاری (BI) از نرم افزار و خدمات استفاده می کند تا داده ها را به بینش عملی تبدیل کند.
که به تصمیمات استراتژیک و تاکتیکی یک سازمان کمک می کند.
ابزارهای BI به مجموعه داده ها دسترسی پیدا می کنند و آنالیز می کنند و یافته های تحلیلی را در گزارش ها ، خلاصه ها ، داشبورد ، نمودارها ، نمودارها و نقشه ها ارائه می دهند تا اطلاعات دقیق در مورد وضعیت تجارت را در اختیار کاربران قرار دهند.
اصطلاح هوش تجاری اغلب به طیف وسیعی از ابزارها اشاره دارد که دسترسی سریع ، هضم آسان به بینش در مورد وضعیت فعلی یک سازمان را بر اساس داده های موجود فراهم می کند.
برای دانلود دوره آموزشی تبلو کلیک کنید.
نمونه های هوش تجاری
گزارش یک جنبه اصلی از هوش تجاری است و داشبورد شاید یک ابزار بی نظیر BI باشد.
داشبوردها میزبان برنامه های نرم افزاری هستند که به طور خودکار داده های موجود را به صورت نمودارها نمایش میدهند.
اگرچه هوش تجاری به کاربران تجاری نمی گوید که چه کاری انجام دهند یا اگر دوره خاصی را طی کنند چه اتفاقی خواهد افتاد ، BI صرفاً در مورد تهیه گزارش نیست.
در عوض ، BI با ساده سازی تلاش لازم برای جستجو ، ادغام و پرس و جو برای داده های لازم برای تصمیم گیری مناسب در زمینه تجارت است و راهی را برای بررسی داده ها برای درک روند و دریافت بینش ارائه می دهد.
به عنوان مثال ، شرکتی که می خواهد زنجیره تأمین خود را بهتر مدیریت کند ، به قابلیت های BI برای تعیین محل تأخیر و وجود تغییرات در فرآیند حمل و نقل نیاز دارد.
این شرکت همچنین می تواند از قابلیت های BI خود برای کشف اینکه کدام محصول معمولاً با تأخیر انجام می شود یا کدام نوع حمل و نقل بیشتر در تأخیر رخ می دهد ، استفاده کند.
Cindi Howson ، معاون پژوهشی گارتنر ، یک شرکت تحقیق و مشاوره فناوری اطلاعات ، می گوید: موارد احتمالی استفاده از BI فراتر از معیارهای عملکرد تجاری بهبود فروش و کاهش هزینه ها است.
او به سیستم مدرسه کلمبوس ، اوهایو و موفقیت آن با استفاده از ابزار BI برای بررسی نقاط داده های متعدد – از میزان حضور و غیاب تا عملکرد دانش آموز – برای بهبود یادگیری دانش آموزان و نرخ فارغ التحصیلان دبیرستان اشاره می کند.
فروشندگان BI Tableau و G2 نیز نمونه های مشخصی از نحوه استفاده سازمانها از ابزارهای هوش تجاری را برای استفاده ارائه می دهند:
- یک سازمان تعاونی می تواند از BI برای پیگیری عضوگیری و حفظ عضو استفاده کند.
- ابزارهای BI می توانند به طور خودکار گزارش های فروش و تحویل را از داده های CRM تولید کنند.
- یک تیم فروش می تواند از BI برای ایجاد داشبوردی که نشان می دهد چشم انداز هر نماینده در خط فروش است ، استفاده کند.
هوش تجاری در مقابل تجزیه و تحلیل تجارت
چیزی که از این نمونه ها متوجه شده اید این است که آنها اطلاعاتی در مورد وضعیت فعلی کسب و کار یا سازمان ارائه می دهند: امروز چشم اندازهای فروش در کجا قرار دارند؟ چه تعداد عضو در این ماه از دست داده یا کسب کرده ایم؟ این امر به تمایز اصلی بین هوش تجاری و تجزیه و تحلیل تجاری دیگر با اصطلاح مرتبط می رسد.
هوش تجاری توصیفی است ، به شما می گوید اکنون چه اتفاقی می افتد و در گذشته چه اتفاقاتی افتاده است تا ما را به آن حالت برساند.
از طرف دیگر ، تجزیه و تحلیل تجاری یک اصطلاح چتری برای تکنیک های تجزیه و تحلیل داده است که پیش بینی می کنند – یعنی می توانند به شما بگویند که در آینده چه اتفاقی می افتد – و نسخه ای – یعنی آنها می توانند به شما بگویند چه کاری باید انجام دهید برای ایجاد نتایج بهتر (تجزیه و تحلیل کسب و کار معمولاً به عنوان زیرمجموعه دسته بزرگتر تجزیه و تحلیل داده است که بطور خاص بر روی تجارت متمرکز است.)
برای دانلود دوره آموزشی نرم افزار R کلیک کنید.
تمایز بین قدرت توصیفی BI و قدرت پیش بینی یا توصیفی تجزیه و تحلیل کسب و کار کمی فراتر از محدوده زمانی است که ما در مورد آن صحبت می کنیم.
همچنین این موضوع به قلب این سوال می رسد که هوش تجاری برای چه کسانی یا سازمان یا شرکت می باشد.
همانطور که وبلاگ Stitchdata توضیح می دهد ، BI قصد دارد عکس های ساده ای از وضعیت فعلی امور را به مدیران کسب و کار ارائه دهد.
در حالی که پیش بینی ها و مشاوره های حاصل از تجزیه و تحلیل کسب و کار برای تجزیه و تحلیل و تفسیر به متخصصان علوم داده نیاز دارد ،
اما یکی از اهداف BI این است که درک آن برای کاربران نهایی نسبتاً غیر فنی آسان و قابل فهم باشد.
استراتژی هوش تجاری
در گذشته ، متخصصان فناوری اطلاعات از کاربران اصلی برنامه های BI بودند.
با این حال ، ابزارهای BI بصورت بصری و کاربرپسندتری تکامل یافته اند و به این ترتیب تعداد زیادی از کاربران در حوزه های مختلف سازمانی قادر به استفاده از ابزارها هستند.
Gartner’s Howson دو نوع BI را از هم متمایز می کند.
اولین مورد BI سنتی یا کلاسیک است ، جایی که متخصصان فناوری اطلاعات از داده های معاملاتی داخلی برای تولید گزارش استفاده می کنند.
مورد دوم BI مدرن است ، جایی که کاربران تجاری برای تجزیه و تحلیل سریعتر داده ها با سیستم های شهودی چابک و متقابل تعامل دارند.
هاوسون توضیح می دهد که سازمان ها به طور کلی BI کلاسیک را برای انواع خاصی از گزارشگری ، مانند گزارش های نظارتی یا مالی ، که دقت در آن مهم است و سوالات و مجموعه داده های استفاده شده استاندارد و قابل پیش بینی هستند، انتخاب می کنند. سازمانها معمولاً از ابزارهای مدرن BI هنگامی که کاربران تجاری نیاز به بینش در مورد تغییر سریع پویایی دارند ، مانند رویدادهای بازاریابی ، که در آنها سریع بودن با 100 درصد صحیح گرفتن داده ها ارزیابی می شود ، استفاده می کنند.
اما در حالی که هوش تجاری برای تصمیم گیری های استراتژیک تجاری ضروری است ، به لطف شیوه های ضعیف داده ها ، اشتباهات تاکتیکی و موارد دیگر ، بسیاری از سازمان ها برای اجرای استراتژی های BI موثر تلاش می کنند.
برای دانلود دوره آموزشی پاور بی آی کلیک کنید.
هوش تجاری سلف سرویس
انگیزه ایجاد این امکان برای هر کسی که بتواند اطلاعات مفیدی را از ابزارهای هوش تجاری بدست آورد ، باعث ایجاد هوش تجاری سلف سرویس شده است ، دسته ای از ابزارهای BI با هدف حذف نیاز به مداخله فناوری اطلاعات در تولید گزارش ها. ابزارهای BI سلف سرویس ، سازمان ها را قادر می سازد گزارشات داده های داخلی شرکت را به راحتی در دسترس مدیران و سایر کارکنان غیر فنی قرار دهند.
از جمله کلیدهای موفقیت سلف سرویس BI ، داشبورد و رابط کاربری هوش تجاری است که شامل منوهای کشویی و بصری است.
که به کاربران امکان می دهد داده ها را به روش های قابل فهم پیدا و تبدیل کنند.
بدون شک به مقدار مشخصی آموزش نیاز خواهد بود ، اما اگر مزایای ابزار به اندازه کافی آشکار باشد ، کارکنان مشتاق ورود به آن خواهند بود.
نرم افزار و سیستم های هوش تجاری
انواع مختلفی از ابزارها زیر چتر هوش تجاری قرار می گیرند. سرویس انتخاب نرم افزار SelectHub برخی از مهمترین دسته ها و ویژگی ها را تجزیه می کند:
- داشبورد
- تجسم
- گزارش نویسی
- داده کاوی
- ETL (استخراج-انتقال-بارگزاری – ابزارهایی که داده ها را از یک ذخیره داده به فروشگاه دیگر وارد می کنند)
- OLAP (پردازش تحلیلی آنلاین)
برای خرید لایسنس Tableau کلیک کنید.
بعضی از ابزارهای هوش تجاری:
- Tableau ، یک پلت فرم تجزیه و تحلیل سلف سرویس تجسم داده را فراهم می کند و می تواند با طیف وسیعی از منابع داده از جمله Microsoft Azure SQL Data Warehouse و Excel ادغام شود
- Splunk ، یک “پلت فرم تجزیه و تحلیل هدایت شده” قادر به ارائه هوش تجاری و تجزیه و تحلیل داده در سطح شرکت است
- Alteryx ، تجزیه و تحلیل از طیف وسیعی از منابع را برای ساده سازی گردش کار و همچنین ارائه تعداد زیادی بینش BI ترکیب می کند.
- Qlik ، که مبتنی بر تجسم داده ها ، BI و تجزیه و تحلیل است ، ارائه یک پلت فرم گسترده ، مقیاس پذیر BI
- Domo ، یک پلت فرم مبتنی بر ابر که ابزارهای هوش تجاری متناسب با صنایع مختلف (مانند خدمات مالی ، بهداشت و درمان ، تولید و آموزش) و نقش ها (از جمله مدیران عامل ، فروش ، متخصصان BI و کارگران فناوری اطلاعات) را ارائه می دهد.
- Dundas BI ، بیشتر برای ایجاد داشبورد استفاده می شود ، اما همچنین می تواند گزارش استاندارد و موقت را انجام دهد
- Google Data Studio ، نسخه فوق العاده شارژ شده آشنای Google Analytics
- Einstein Analytics ، تلاش Salesforce.com برای بهبود BI با هوش مصنوعی
- Birst ، یک سرویس مبتنی بر ابر است که در آن موارد متعددی از نرم افزار BI یک داده مشترک را به اشتراک می گذارند.
تحلیلگر هوش تجاری
هر شرکتی که در مورد BI جدی باشد ، باید از کارمندان آنالیزور هوش تجاری برخوردار باشد.
به طور کلی ، هدف آنها استفاده از تمام ویژگی های ابزار BI برای بدست آوردن داده های مورد نیاز شرکت ها است ، از جمله مهمترین آنها کشف زمینه های از دست دادن درآمد و شناسایی مکانهایی است که می تواند برای صرفه جویی در هزینه شرکت یا افزایش سود شرکت انجام دهد.
حتی اگر شرکت شما روزانه به ابزارهای BI سلف سرویس اعتماد کند ، تحلیلگران هوش تجاری نقش مهمی دارند ، زیرا این ابزارها برای مدیریت و نگهداری این ابزارها و فروشندگان آنها ضروری هستند.
آنها همچنین گزارش هایی را که مدیران می خواهند تهیه کنند تنظیم و استاندارد می کنند تا مطمئن شوند نتایج در سازمان شما سازگار و معنادار هستند.
آینده هوش تجاری
چیزی که این شرکت تحقیقاتی آن را “تجزیه و تحلیل تقویت شده” می نامد ، جایی که یادگیری ماشین در نرم افزار پخته می شود و کاربران را در مورد پرسش های داده ها راهنمایی می کند.
گورمن می گوید: “این BI و تجزیه و تحلیل خواهد بود و هوشمندانه خواهد بود.”
گورمن می گوید ، ترکیبات موجود در این سیستم عامل ها باعث می شود که هر عملکرد به صورت جداگانه قدرتمندتر و برای تجار استفاده کننده از آنها ارزشمندتر باشد.
“اکنون سیستم توصیه های با ارزش بالاتر را ارائه می دهد. این باعث می شود که تصمیم گیرنده کارآمدتر ، قدرتمندتر و دقیق تر عمل کند. “
گرچه BI به خودی خود ارزشمند خواهد بود ، اما Howson می گوید اگر سازمانها فقط از BI فراتر نروند و همچنین از تجزیه و تحلیل پیشرفته استفاده نکنند ، نمی توانند رقابت کنند.
در حقیقت ، گزارش جادوی کوارتن Gartner پیش بینی کرده است که تا سال 202۱ سازمان هایی که “به کاربران دسترسی به کاتالوگ متشکل از داده های داخلی و خارجی را می دهند ، دو برابر ارزش کسب و کار حاصل از سرمایه گذاری های تجزیه و تحلیل را از آنچه انجام نمی دهند ، تحقق می بخشند.”
هاوسون می افزاید: “نیازی به گزارشگری است ، اما گزارشگری به تنهایی کافی نیست. اگر فقط گزارش دادن را انجام می دهید از قبل عقب هستید. تا زمانی که گزارش شما هوشمندانه و چابک نباشد ، عقب هستید. شما عقب مانده اید. “
سپاس گزاریم از خواندن این مقاله
برای خرید لایسنس Tableau کلیک کنید.
برای خرید لایسنس Power BI کلیک کنید.
برای دانلود دوره آموزشی تبلو کلیک کنید.
برای دانلود دوره آموزشی پاور بی آی کلیک کنید.
برای دانلود دوره آموزشی نرم افزار R کلیک کنید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
انواع توابع در نرم افزار Tableau
ورود داده ها در نرم افزار Alteryx
عملیات فیلتر (Filter Operations) در نرم افزار تبلو
نمودار خطی (Line Chart) در Tableau
نمودار متقاطع (Crosstab) در Tableau
ایجاد داشبورد Power BI – راهنمای گام به گام
5 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
مقاله جالبی بود ممنون از انتشار مقالات زیبا
موفق باشید 🙂
مقاله خوبی بود تشکر از شما
مقاله هاتون عالی مرسی از مقاله زیباتون
🙏🙏🙏🙏💐💐
سپاس از شما