مقالات

داده کاوی در CRM(مدیریت ارتباط با مشتری) data mining in CRM

داده کاوی در CRM(مدیریت ارتباط با مشتری)

Data Mining in CRM

مدیریت ارتباط با مشتری CRM (Customer Relationship Management)  همه چیز در مورد به دست آوردن و حفظ مشتری است ، همچنین باعث بهبود وفاداری مشتری و اجرای استراتژی های مشتری محور می شود.

برای حفظ ارتباط مناسب با مشتری ، مشاغل نیاز به جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات دارند. اینجاست که داده کاوی نقش خود را ایفا می کند. با استفاده از فناوری های داده کاوی می توان از داده های جمع آوری شده برای تجزیه و تحلیل استفاده کرد. متقاضیان راه حل به جای اینکه گیج شوند که برای حفظ مشتری تمرکز کنند ، نتایج فیلتر شده می گیرند.

مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM ، بخشی جدایی ناپذیر در هر مشاغل است. به حفظ مشتریان قدیمی و دستیابی به مشتریان جدید کمک می کند تا به فروش بیشتر کمک کند.

 این به عنوان یک پایگاه داده مرکزی عمل می کند که تمام اطلاعات مربوط به مشتریان در آن ذخیره می شود.

این ترکیبی از استراتژی ها ، روش ها و فن آوری ها است که به شرکت ها امکان می دهد تعاملات و داده های مشتری را در طول چرخه زندگی مشتری مدیریت کنند. بنابراین داده کاوی از کجا وارد می شود؟ CRM فقط به شما کمک می کند تا داده ها را از هر منبع ممکن جمع آوری ، ذخیره و سازماندهی کنید. به عنوان مثال ، این سیستم با یک سیستم مدیریت اسناد ترکیب می شود تا تمام اطلاعاتی را که می تواند جمع کند. با این حال ، بهترین نرم افزار CRM برای تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها نیز مدل سازی شده است.

داده کاوی در CRM

برای دانلود دوره های داده کاوی کلیک کنید

داده کاوی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

داده کاوی چیست؟

داده کاوی در واقع یافتن الگوها و روابط پنهان در حجم زیادی از داده ها است. داده ها ابتدا جمع آوری می شوند ، و سپس با انتخاب یک الگوریتم مناسب برای کشف روندها و همبستگی ها برای تسهیل تصمیم گیری بهتر در زمینه تجارت.

الگوریتم اساسی کار در مورد شناسایی روندها در مجموعه ای از داده ها و استفاده از تجزیه و تحلیل برای تعریف پارامتر است.

نقش داده کاوی در CRM

هدف اصلی CRM ایجاد ارتباط با مشتریان و سایر افراد است. برای اطمینان از بهترین ارتباط با مشتریان ، داشتن کلیه اطلاعات صحیح و گروه بندی صحیح آنها ضروری است.

با تمام اطلاعاتی که سیستم جمع می کند ، داده کاوی می تواند کمک بزرگی کند. داده کاوی می تواند به تجزیه و تحلیل و پردازش داده ها کمک کند و تعامل با مشتریان و مشتریان آینده را برای تجارت آسان تر کند.

داده کاوی در CRM

اگرچه داده کاوی روند نسبتاً جدیدی است ، اما مشاغل مختلف از همه شرکت ها شروع به سرمایه گذاری در فناوری داده کاوی کرده اند. شرکت ها می توانند داده ها و اطلاعات تاریخی مربوط به مشتریان خود را مطالعه کرده و برای فرایند بهتر آنها را وارد ابزار کنند. برای یک بار ، قطعاً به بهبود حفظ مشتری کمک خواهد کرد زیرا قادر خواهید بود رفتار خرید آنها را تجزیه و تحلیل کرده و خدمات سفارشی به آنها ارائه دهید.

این یک دید کلی از چرخه زندگی مشتری به شما می دهد که شامل شناسایی مشتری ، جذب ، نگهداری و توسعه مشتری است. عناصر حیاتی داده کاوی ، تکنیک های مدل سازی پیش بینی ، پیش بینی و مدل سازی توصیفی هستند.

ترکیب داده کاوی با CRM می تواند به شما در انتخاب چشم انداز مناسب ، تقسیم بندی مخاطبان ، تنظیم سیاست های قیمت گذاری بهینه و موارد دیگر کمک کند.

مزایای داده کاوی در CRM

استفاده از داده کاوی در CRM می تواند در موارد زیر بسیار مفید باشد:

۱- در پیش بینی فروش کمک می کند

داده کاوی می تواند با تجزیه و تحلیل رفتارهای گذشته توسط مردم ، به شما در پیش بینی روند آینده کمک کند. این در تصمیم گیری برای ذخیره سازی مجدد کاملا مفید است زیرا شما نه محصولات خود را بیش از حد ذخیره می کنید و نه آن را کم می کنید تا مشتری شما مجبور نباشد دست خالی برگردد.

به طور خلاصه ، این امر به شما در مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت مالی ، که با هم مرتبط هستند ، کمک می کند. و بدین ترتیب ، شما کنترل عملیات داخلی خود را بدست می آورید.

۲- در تقسیم بازار کمک می کند

داده کاوی به شما کمک می کند تا بر اساس اطلاعات جمعیتی ، رفتار خرید ، جنسیت و سایر عوامل ، مخاطب مورد نظر خود را به درستی تقسیم کنید. اطلاعات را می توان از طریق نوعی بررسی بازار ، سیستم عامل های رسانه های اجتماعی و موارد دیگر جمع آوری کرد.

سپس می توانید کمپین و استراتژی بازاریابی خود را طراحی کرده و سلیقه و ترجیحات آنها را در ذهن داشته باشید. این به طور خودکار منجر به افزایش ROI برای تجارت شما خواهد شد. با حذف مشتریانی از لیست که علاقه زیادی به محصول شما ندارند و باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما می شود ، ناکارآمدی را از بین می برد.

۳- در تصمیم گیری سریع و هوشمند در زمینه تجارت کمک می کند

داده کاوی از تجزیه و تحلیل مدل پیش بینی شده برای تعیین ارزش طول عمر هر مشتری استفاده می کند. با داشتن چنین اطلاعاتی و بینش عمیق ، این امکان را برای شما فراهم می کند تا با اطمینان از تخصیص مناسب بودجه ، برای هر مشتری خدمات شخصی ایجاد کنید.

به عنوان مثال ، راه حل نرم افزار صورتحساب شما شامل تمام اطلاعات مربوط به مشتریان جدید و قدیمی شما است. می توانید اطلاعات را جمع آوری کرده و از آنها برای مطالعه رفتار خرید آن مشتری ها و ایجاد تجربه شخصی برای آنها استفاده کنید.

۴- در کشف تقلب کمک می کند

یک مزیت اصلی این است که در کشف تقلب کمک می کند. چطور؟

برای مبتدیان ، فعالیت های کلاهبرداری گذشته را تجزیه و تحلیل می کند تا از تکرار آن جلوگیری کند. در صورت مشاهده فرآیند معاملاتی مشابه در طبیعت ، آن را تحت نظر گرفته و بلافاصله تشخیص می دهد. این اجازه را به مشاغل می دهد تا اقدامات اصلاحی را برای جلوگیری از وقوع تقلب انجام دهند.

موسساتی مانند بانک ها و سایر شرکت های مالی می توانند از داده کاوی برای پیش بینی روند تقلب و کاهش تعداد بدهی های بد استفاده کنند.

۵- در افزایش وفاداری مشتری کمک می کند

هر بار که یک رقیب قیمت کمتری را ارائه می دهد ، مشتریان از یک کشتی به کشتی دیگر می پرند. اگر می خواهید این نرخ رنج مشتری را کاهش دهید ، داده کاوی می تواند کمک کند.

به عنوان مثال ، داده کاوی از مدلی به نام “خوشه مشتری” استفاده می کند که به موجب آن از داده های مخاطبان در سایت های رسانه های اجتماعی برای تولید ایده هایی برای بهبود خدمات نام تجاری ، جلب رضایت مشتری و افزایش وفاداری استفاده می کند.

در حقیقت ، داده کاوی همیشه مشتری مدار نیست. ورودی های کارمندان شما همچنین می تواند بینش خوبی در مورد چگونگی بهبود خدمات ، دریافت بازخورد درباره توسعه محصول و موارد دیگر به شما بدهد.

به طور خلاصه ، تعیین ارزش مشتری در طول زندگی شما نه تنها به شما کمک می کند تا هزینه های خرید خود را بهبود ببخشید بلکه شما را قادر می سازد که دلیل وثیقه مشتریان را دریابید. و با شناسایی دلایل ، می توانید راهکارهایی در مورد چگونگی حفظ مشتری و افزایش وفاداری به برند ایجاد کنید.

۶- به پیش بینی اعداد برای مطالبات گارانتی کمک می کند

داده کاوی به شما کمک می کند تعداد مشتریانی را که در واقع ضمانت نامه خود را تأسیس می کنند ، پیش بینی کنید. سپس می توانید هزینه متوسط آن ادعاها را محاسبه کنید.

این کار معمولاً با مشاهده داده های ضمانت نامه ها یا ضمانت نامه های گذشته ، فروش خالص و سود انجام می شود.

نتیجه گیری

واضح است که بهره گیری از CRM در این عصر تجزیه و تحلیل داده ها شما را قادر می سازد تا فرصت های شغلی را بهینه کنید. این باعث می شود که کل روند ایجاد و حفظ ارتباط با مشتری مثمر ثمر باشد.

هرچه اطلاعات بیشتری جمع کنید ، ارزش بیشتری می توانید به مشتریان خود تحویل دهید ، که در نهایت می تواند منجر به افزایش درآمد شود. با این حال ، این امر تا حد زیادی به میزان کارآیی شما در استفاده از داده ها بستگی دارد. کلید CRM موثر فقط در جمع آوری اطلاعات نیست بلکه در نحوه سازماندهی و تفسیر آن نیز وجود دارد.

بنابراین اگر با انبوهی از داده های مشتری نشسته اید و کاری با آنها انجام نمی دهید ، وقت آن است که اقدام کنید. این یک فرصت عالی برای استفاده بیشتر از داده های کسب و کار شما است.

 

برای دانلود دوره آموزشی تبلو کلیک کنید.

برای دانلود دوره آموزشی پاور بی آی کلیک کنید.


پیام بگذارید

پشتیبانی 24 ساعته آنلاین